Uroczysta Inauguracja Festiwalu

28 września 2023 r. g. 18:30 (czwartek)

Uroczysta Inauguracja III Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Karola Kurpińskiego

Miejsce: Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży

Wykonawcy

Dominika Falger – skrzypce 

Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży

Giancarlo de Lorenzo (Włochy) – dyrygent


Program
:

Część I 

K. Kurpiński – Warszawianka

F. Mendelssohn-Bartholdy – Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 MWV O 14 

Allegro molto appassionato

Andante

Allegretto non troppo – Allegro molto vivace


Część II

K. Kurpiński – Kozak 

K. Kurpiński – Taniec żydowski z baletu „Wesele w Ojcowie”

N. Paganini – Wariacje na temat opery G. Rossiniego „Mojżesz w Egipcie” 

F. Mendelssohn-Bartholdy – X Symfonia na smyczki h-moll MWV N 10

Adagio – Allegro – Piu presto

K. Kurpiński – Mazur baletowy

Wykonawcy:

Urodzila sie w Krakowie. Nauke gry na skrzypcach rozpoczela w wieku 4 lat u swojego ojca. Ukonczyla z wyroznieniem Akademie Muzyczna w Poznaniu u prof. J. Kaliszewskiej i prof. M. Baranowskiego oraz Uniwersytety w Wiedniu i Grazu ( prof. E.Z. Zienkowski, Y. Kless, J. Pospichal). Studia muzyki dawnej u prof. I. Rainera i prof. H. Kurosaki. W latach 1997-2005 byla asystentka Prof. Y. Kless na uniwersytecie w Grazu / Austria – Universität für Musik und darstellende Kunst / Graz.


Zdobywczyni pierwszej nagrody na Konkursie im. Z. Jahnkego w Poznaniu, Muzyki Kameralnej w Lodzi jak rowniez laureatka innych krajowych i miedzynarodowych konkursow skrzypcowych m. in. Sarasatego w Pamplonie/Hiszpania, Lipizera w Gorizii/ Wlochy, Brahmsa w Pörtschach/ Austria, Wieniawskiago  i Lipinskiego w Lublinie,K. Szymanowskiego w Lodzi,, T. Wronskiego w Warszawie, Konkursu Muzyki Wspolczesnej w Warszawie, K. Szymanowskiego w Zakopanym.


Koncertowala niemal we wszystkich krajach Europy, Ameryce oraz na Bliskim i Dalekim Wschodzie. Jako solistka wspolpracowala z wieloma polskimi i zagranicznymi orkiestrami ( m. in. Wiener Symphoniker, Taegu City Orkiestra/ Poludniowa Korea, Slowacka Orkiestra Kameralna, Sinfonia Verde/ Anglia, Wirtuozi Lwowscy, D´Angelo Symphony Orchestra/USA ) Jako kameralistka z wieloma kameralnymi formacjami, obecnie z Kwartetem „Gliére „


W swoim dorobku posiada nagrania radiowe, telewizyjne i plytowe ( m. in. koncertow skrzypcowych P.I. Czajkowskiego, K. Lipinskiego jak rowniez wszystkich utworow na skrzypce i orkiestre W.A. Mozarta – Dux).


Profesor wiedenskiego uniwersytetu MUK – Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien, wyklada rowniez na uniwersytecie w Grazu/Austria (Universität für Musik und darstellende Kunst), prowadzi klase skrzypiec w szkole muzycznej Margareten w Wiedniu. Zasiada w jury miedzynarodowych konkursow skrzypcowych oraz prowadzi mistrzowskie kursy muzyczne we Wloszech, Austrii, Polsce i na Slowacji.


Od 1999 roku jest koncertmistrzem grupy II skrzypiec w orkiestrze Wiener Symphoniker.

Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży powstała w 1977 roku jako Łomżyńska Orkiestra Kameralna. W ciągu ponad 40-letniego okresu swego istnienia dała niemal dwa tysiące koncertów w kraju i poza jego granicami. Otrzymała również wiele nagród za działalność i wkład w rozwój kultury muzycznej, m.in. „Podlaską Markę Roku 2018” oraz „Łomżyńskiego Anioła Biznesu 2019” w kategorii Ambasador Ziemi Łomżyńskiej.


Dyrektorami orkiestry byli kolejno: Mieczysław Szymański, Henryk Szwedo i Tadeusz Chachaj, który odchodząc ze swego stanowiska otrzymał z rąk następcy tytuł honorowego I dyrygenta. Od roku 2004 funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii pełni Jan Miłosz Zarzycki.

 


Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży gościła wielu znakomitych solistów, wśród których są między innymi: Eugen Indjic, Krzysztof Jakowicz, Konstanty Andrzej Kulka, Wiesław Ochman, Grażyna Brodzińska, Piotr Paleczny, Veriko Tchumburidze, Marcin Zdunik . Za pulpitem dyrygenckim stawali mistrzowie batuty: Tomasz Bugaj, Mirosław Jacek Błaszczyk, Stefan Fraas, Pierangelo Gelmini, Giancarlo De Lorenzo, Nurhan Arman, Amaury du Closel, Grigor Palikarov, Nikolay Lalov, Jerzy Maksymiuk, Marek Pijarowski, Peder Rensvik, Jerzy Salwarowski, Józef Wiłkomirski.


Łomżyńscy Filharmonicy brali udział w wielu prestiżowych festiwalach muzycznych m.in. Kristiansund Kirke Kunst Kulturfestival (Norwegia), Klaipeda Music Spring (Litwa), Festiwalu Užutrakio Vakarai w Trokach (Litwa), Festiwalu Pieśń znad Solcy w Solecznikach (Litwa), Festiwalu „Muzyka w Pałacu Balińskich w Jaszunach” (Litwa), Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Kantata” w Giżycku, Festiwalu „Warszawskie Spotkania Muzyczne”, Festiwalu Moniuszkowskim Podlasia oraz Festiwalu Operetkowo-Operowym na Mazowszu. Występowali również w ramach  I Warszawskiego Turnieju Tenorów (Sala Kongresowa), VI Międzynarodowego Konkursu Duetów Fortepianowych w Białymstoku, koncertów czwartkowych w Filharmonii Narodowej, koncertów w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego i w legendarnym Studiu Koncertowym S1 Polskiego Radia w Warszawie oraz Koncertów Królewskich w Wilanowie. W 2009 roku FKWL odbyła tournée koncertowe po Francji, w 2012 po Norwegii, a w 2019 po Litwie i Białorusi.


Łomżyńscy Filharmonicy mają w swoim dorobku szesnaście płyt, z których jedna otrzymała nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego FRYDERYK 2019, siedem otrzymało nominacje do nagrody FRYDERYK oraz trzy – do International Classical Music Awards. Nagrali także płytę DVD Vistula Landscapes.


Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży jest organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki „Sacrum et Musica”, którego pierwsza edycja odbyła się w 2005 roku a także cyklu koncertów „Muzyczne wieczory u Lutosławskich”.

Urodzony w 1959 roku, ukończył studia w Konserwatorium Muzycznym w Brescii, uzyskując doskonałe oceny z organów i kompozycji organowej pod okiem maestro Franco Castelli. Po uzyskaniu matury kontynuował naukę na Wydziale Literatury i Filozofii Uniwersytetu w Bolonii, w D.A.M.S. w dziale Muzyka. Studiował także kompozycję i dyrygenturę orkiestrową u maestro G. Cataldo.

Od 1992 roku jest stałym dyrektorem Orkiestry Vox Auræ w Brescii, w 2003 roku powierzono mu stanowisko dyrektora artystycznego i głównego dyrygenta Orkiestry Teatro Olimpico w Vicenzy, które to stanowisko piastował do grudnia 2011 roku. Z tą orkiestrą przez lata na przestrzeni lat dał liczne koncerty we Włoszech i za granicą.


Współpracował także ze znakomitymi solistami, takimi jak L.G. Uriol, M. Fornaciari, A Bacchetti, S. Krylov, F. Manara, A. Persichilli, P. Hommage, E. Klein, G. Costa, U. Clerici, B. Engerer, P. Entremont, M. Rudy, E Virsaladze, S. Mintz, U. Ughi, P. Amoyal, P. Galliano, Hiromi Uehara, Uri Caine, Ramin Bahrami, Mischa Maisky i wielu innymi, zawsze cieszący się szerokim uznaniem publiczności i krytyków.


Wielokrotnie dyrygował różnymi orkiestrami włoskimi i zagranicznymi, takimi jak: Orkiestra z Padwy i Veneto, „I Pomeriggi Musicali” z Mediolanu, Orchestra Filarmonica Italiana, Orchestra Sinfonica Abruzzese, Orchestra Europa Philarmonie z Magdeburga, „Mainzer Kammerorchester” z Moguncji, Orkiestra Sinfonica z Wrocławia (Polska), Kijowska Orkiestra Symfoniczna, St. Petersburg Hermitage Orchestra, Helsinki Baroque Ensemble, Orkiestra Filharmonii w Turynie, I Virtuosi Italiani, „Riverside Synphonie Orchestra” (New Jersey), Orchestra Philarmonie der Nationen na Festival der Nationen, Orquesta Sinfonica del Estado de Mèxico, Orchestra Sinfonica do Teatro Nacional de Brasília, Orquestra Clássica da Madeira, Cypryjska Orkiestra Symfoniczna, Extremadura Symphony Orchestra, Maracaíbo Symphony Orchestra, Manaus Symphony Orchestra, Lisbon Metropolitan Orchestra, Symphony Toronto, Istanbul Symphony Orchestra, Belgrade Philharmonic Orchestra , Kaliska Orkiestra Symfoniczna (Polska), Filharmonia Hradec Kràlovè w „Smetana Hall” w Pradze.


Dyrygował także prestiżowymi orkiestrami Philarmonisches Kammerorchester Munchen i London Mozart Players.


W 2009 roku dyrygował Orkiestrą Symfoniczną Abruzzo w Teatro Alla Scala w Mediolanie, odnosząc duży sukces wśród publiczności i krytyki, podczas koncertu poświęconego rekonstrukcji Teatro Comunale dell’Aquila. Z tym samym projektem w kwietniu 2010 był gościem Accademia Nazionale S. Cecilia w Parco della Musica w Rzymie. Z orkiestrą Sinfonica Abruzzese i klarnecistą Fabrizio Melonim nagrał płytę CD, która ukazała się w listopadzie 2009 roku nakładem magazynu „Amadeus”.


W marcu 2012 dyrygował Orkiestrą Carlo Felice w Teatrze Carlo Felice w Genui wraz z pianistą A. Bacchettim w koncercie poświęconym muzyce Bacha. Mozarta i Mendelsshona.

Również w 2012 roku został zaproszony przez Festivales de Santander, podczas którego jako dyrygent Orkiestry Symfonicznej w Bilbao wykonał Trylogię O. Respighiego oraz w światowej premierze X Symfonię Tomàsa Marco.


Na polu operowym wyreżyserował różne przedstawienia, m.in., dzięki odniesionemu dużemu sukcesowi, „Wesele Figara” W.A. Mozarta, „Rigoletto” G. Verdiego, „la Serva Padrona” G.B. Pergolesiego, „Il Signor Bruschino” G. Rossiniego, Napój miłosny G. Donizettiego w Seulu, „Traviata” Giuseppe Verdiego w Operze w Tiranie.


Od wielu lat jest regularnie zapraszany do Hiszpanii, gdzie dyryguje różnymi orkiestrami. W październiku 2005 dyrygował Orkiestrą Teatro Olimpico di Vicenza w Barge Music w Nowym Jorku, skąd powrócił w marcu 2006, aby dyrygować w prestiżowej Carnegie Hall.


Dla wytwórni płytowej Agorà w Mediolanie nagrał pod przewodnictwem Orkiestry Vox Aurae komplet Symfonii na smyczki F. Durante, pierwszy tom włoskich autorów XX w. piszących w stylu barokowym, Symfonie na smyczki F. Durante J. Myslivecka, komplet Symfonii smyczkowych F.L. Gassmana oraz płytę CD poświęconą koncertom fortepianowym i orkiestrowym W.A. Mozarta.


Jest dyrektorem artystycznym sezonu muzycznego „Spazio Sinfonico” w Brescii. Od stycznia 2012 roku jest głównym gościnnym dyrygentem Orkiestry Filharmonii Włoskiej i Orkiestry Symfonicznej Grosseto.


Od 1 stycznia 2015 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego i dyrektora muzycznego Orkiestry Symfonicznej w Sanremo.