Gdy słowik zanuci
Miejsce: Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży
Wykonawcy:
Małgorzata Trojanowska – sopran
Krzysztof Zimny – tenor
Alessandro Marano (Włochy) – fortepian
W programie: pieśni oraz miniatury fortepianowe F. Schuberta, R. Schumanna, F. Liszta i K. Kurpińskiego
Wykonawcy:
Absolwentka dwóch specjalności na Wydziale Instrumentalno – Pedagogicznym w Białymstoku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – dyrygentury chóralnej oraz śpiewu solowego w klasie prof. Ewy Iżykowskiej. Warsztat wokalny kształciła również podczas kursów z wybitnymi śpiewakami, m.in.: A. Garancią, O. Pasiecznik, I. Kłosińską, M. Rzepką. Jest laureatką wielu konkursów wokalnych, stypendystką Marszałka Województwa Podlaskiego, dwukrotną stypendystką Prezydenta Miasta Ełku, stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Ma bogate i różnorodne doświadczenie zawodowe. Współpracuje z orkiestrami filharmonii w całym kraju, z Orkiestrą Polskiego Radia, Polską Operą Królewską, Operą i Filharmonią Podlaską, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Gości także na festiwalach muzycznych. Jej repertuar obejmuje partie operowe dzieł mi.in. Monteverdiego, Haendla, Mozarta, Pucciniego, Moniuszki, Czyża, Krauzego; partie kanonicznych dzieł oratoryjnych m.in. Bacha, Mozarta, Haydna, Góreckiego, Kilara, a także liczne pieśni oraz arie i partie operetkowe.
Małgorzata Trojanowska współpracuje ze znakomitymi dyrygentami i liderami, m.in. M. Klauzą, M. J. Błaszczykiem, V. Kiradijevem, R. Silvą, B. Akiki, R. Kłoczko, Cz. Grabowskim, J. M. Zarzyckim, A. Klockiem, N. Pavilionisem, P. Deptuchem, M. Wolińską, M. Pastuszką, K. Garstką. Uczestniczyła w prawykonaniach i nagraniach utworów współczesnych kompozytorów polskich, wśród nich m.in. Nocy kruków Z. Krauzego, Requiem I. Zalewskiego, Mszy ełckiej P. Grinholca, Stabat Mater M. Nagnajewicza. Brała również udział w nagraniach płytowych, w tym dwóch płyt solowych: Głos duszy z utworami sakralnymi (R. Sulimą – organy) oraz płyty z pieśniami kompozytorów polskich do słów K. Przerwy – Tetmajera (R. Marat – fortepian).
W styczniu 2022 roku uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka.
Współpracuje z Uniwersytetem w Białymstoku oraz Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina (Wydział Wokalno – Aktorski, Instrumentalno – Pedagogiczny w Białymstoku).
Aktualne informacje dotyczące aktywności artystki na stronie: www.trojanowskasopran.pl.
Tenor, solista Opery Nova w Bydgoszczy, absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Adama Zdunikowskiego. Zadebiutował na scenie występując w roli Oebala, w studenckim spektaklu Apollo i Hiacynt Wolfganga Amadeusza Mozarta, wystawionym m. in. na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Ostrawie, w Czechach. Rok później wcielił się w postać Franka w operze Flis Stanisława Moniuszki. W roku 2017 wystąpił po raz pierwszy na deskach Opery Nova kreując postać Tamina z opery Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusza Mozarta pod muzycznym kierownictwem dyrektora Macieja Figasa.
W czerwcu 2018 roku zadebiutował na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi wcielając się w postać Fentona w przedstawieniu Wesołe Kumoszki z Windsoru Otto Nicolaia. W roku 2019 wystąpił w Filharmonii Narodowej w Warszawie podczas Wielkiej Gali Operowej PAPROCKI IN MEMORIAM. W roku 2020 wystąpił w roli Ernesta w przedstawieniu Don Pasquale G. Donizettiego w reżyserii Michała Znanieckiego zrealizowanym w Teatrze Wielkim w Łodzi. W 2021 r. po raz pierwszy wystąpił w Operze Wrocławskiej kreując postać Ferranda w spektaklu Cosi fan tutte W. A. Mozarta pod dyrekcją Adama Banaszaka.
W bydgoskiej Operze Nova występuje jako: Tamino w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta, Ferrando w Cosi fan tutte, A. Mozarta, Nemorino w Napoju miłosnym G. Donizettiego, Damazy w Strasznym dworze, Moniuszki, Alfred w Zemście nietoperza J. Straussa, Koloman Żupan w Hrabinie Maricy, Kalmana oraz Camille de Rosillon w Wesołej wdówce F. Lehara.
Współpracuje z Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy, Filharmonią Kameralną im. Witolda Lutosławskiego w Łomży oraz licznymi placówkami kultury w całej Polsce. Ma na swoim koncie wiele koncertów oratoryjnych, operetkowych i kameralnych.
W 2022 r. ukazała się płyta z koncertowym wykonaniem Requiem KV 626 W. A. Mozarta, w którym wykonał partię solową. Nagranie zostało zrealizowane podczas koncertu Pamięci poległych w walce o Niepodległość w klasztorze oo. Paulinów w Wągrowcu przy współpracy z Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. W 2023 r. wspólnie z Polskim Chórem Męskim nagrał jako solista płytę pt. Światowe przeboje wydaną przez wydawnictwo DUX.
Jest laureatem II miejsca VI Konkursu Wokalnego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy oraz finalistą II Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego.
Włoski pianista Alessandro Marano to jeden z najwybitniejszych muzyków swojego pokolenia. W tym samym czasie studiów w Konserwatorium Muzycznym „Stanislao Giacomantonio” w Cosenza u profesora Giuseppe Maiorca, uczestniczył w Międzynarodowych Kursach Pianistycznych w Fundacji „Paul Hindemith” w Blonay (Szwajcaria), gdzie spędził osiem lat ucząc się pod okiem znanych na całym świecie nauczycieli i wykonawców jak Edith Fischer i Paul Badura-Skoda. Edukację muzyczną zakończył u Aldo Ciccoliniego i Bruno Canino.
Będąc zdobywcą nagród na kilku krajowych i międzynarodowych konkursach pianistycznych, Marano ma mnóstwo zajęć: harmonogram koncertów obejmujący recitale solowe oraz współpracę ze znanymi muzykami i Orkiestrą: Filarmonica „Mihail Jora” w Bacau, Arad State Philarmonic, Filarmonica Botosani, Filarmonica de Stat Sybin, Rumunia; Orkiestra Symfoniczna Pazardzhik (Bułgaria), Orkiestra Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie (Polska), Orquesta Juvenil de Zapopan (Meksyk), Orquesta de Camara Beethoven (Meksyk), Orchestra Nationala de Camera of Kiszyniów (Republika Mołdawii) w całych Włoszech i za granicą (Hiszpania, Francja, Szwajcaria, Rumunia, Niemcy, Grecja, Austria, Czechy, Węgry, Bułgaria, Rosja, Wielka Brytania, Polska, Meksyk, Republika Mołdawii).
Posiadający bardzo solidną technikę gry na fortepianie, Marano jest chwalony za swoją powagę i wrażliwość, a także za głębię jego muzycznych interpretacji. Jedną z pasji Marano jest studiowanie i wykonywanie dzieł m.in. Liszta te mniej znane. W jego repertuarze znajduje się 12 Etudes d’exécution transcendante, czyli Harmonie poétiques et religieuses, kompletne parafrazy i transkrypcje z oper Verdiego i Wagnera oraz utwory na fortepian i orkiestrę.
Marano grał pod batutą tak znaczących dyrygentów, jak Ovidiu Balan, Grigor Palikarov, Konstantin Ilievsky, Petronius Negrescu, Valentin Doni, Cristian Neagu, Piotr Sułkowski, Lyubomir Denev Jr, Rodrigo Sierra Moncayo, Cristian Lupes, José Perales; wykonał i nagrał wszystkie Koncerty fortepianowe Beethovena, przyjęcie transkrypcji na orkiestrę smyczkową Vinzenza Lachnera.
25 maja 2023 roku dokonał prawykonania dla Rumunii Koncertu fortepianowego Benjamina Brittena op.13 z udziałem Sibiu State Filarmonic pod dyrekcją Maestro Grigora Palikarowa.
Wśród jego nadchodzących zadań znajduje się pełne wykonanie głównych utworów na fortepian w październiku przyszłego roku i orkiestrę Franza Liszta z Państwową Orkiestrą Filharmoniczną Szumen (Bułgaria) pod dyrekcją Maestro Lyubomira Deneva Jr.
W 2024 roku wykona Koncert fortepianowy Rachmaninowa n. 4 z Orkiestrą Filarmonica Marchigiana i Koncert C Nino Roty z Orkiestrą Sinfonica di Sanremo.
Jest dyrektorem artystycznym Orchestra Sinfonica di Cosenza i Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego w Cosenza (Włochy), Prezes Stowarzyszenia Kulturalno-Muzycznego Amici del fortepianforte „Franz Liszt”, fortepian Profesor Konserwatorium Muzycznego „N. Rota” z Monopoli