Uroczysta Inauguracja Festiwalu

15 września 2022 r. – godz. 18:30

Uroczysta Inauguracja II Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Karola Kurpińskiego

Miejsce: Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży

Program:

Część I
K. Kurpiński – Warszawianka
Uroczyste Otwarcie II Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Karola Kurpińskiego
K. Kurpiński – Polonez B-dur
W. A. Mozart – Symfonia koncertująca Es-dur KV 364 na skrzypce i altówkę
Allegro maestoso. Andante. Presto

Część II
J. de Sousa Carvalho – Uwertura do opery „L’Amore Industrioso”
L. van Beethoven – Romans F-dur op. 50 na skrzypce i orkiestrę
J. Haydn – Symfonia nr 16 B-dur Hob.I:16
Allegro. Finale. Presto
K. Kurpiński – Polonez D-dur „Witaj królu”

Wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży powstała w 1977 roku jako Łomżyńska Orkiestra Kameralna. W ciągu ponad 40-letniego okresu swego istnienia dała niemal dwa tysiące koncertów w kraju i poza jego granicami. Otrzymała również wiele nagród za działalność i wkład w rozwój kultury muzycznej, m.in. „Podlaską Markę Roku 2018” oraz „Łomżyńskiego Anioła Biznesu 2019” w kategorii Ambasador Ziemi Łomżyńskiej.

 

Dyrektorami orkiestry byli kolejno: Mieczysław Szymański, Henryk Szwedo i Tadeusz Chachaj, który odchodząc ze swego stanowiska otrzymał z rąk następcy tytuł honorowego I dyrygenta. Od roku 2004 funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii pełni Jan Miłosz Zarzycki.

 

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży gościła wielu znakomitych solistów, wśród których są między innymi: Eugen Indjic, Krzysztof Jakowicz, Konstanty Andrzej Kulka, Wiesław Ochman, Grażyna Brodzińska, Piotr Paleczny, Veriko Tchumburidze, Marcin Zdunik . Za pulpitem dyrygenckim stawali mistrzowie batuty: Tomasz Bugaj, Mirosław Jacek Błaszczyk, Stefan Fraas, Pierangelo Gelmini, Giancarlo De Lorenzo, Nurhan Arman, Amaury du Closel, Grigor Palikarov, Nikolay Lalov, Jerzy Maksymiuk, Marek Pijarowski, Peder Rensvik, Jerzy Salwarowski, Józef Wiłkomirski.

 

Łomżyńscy Filharmonicy brali udział w wielu prestiżowych festiwalach muzycznych m.in. Kristiansund Kirke Kunst Kulturfestival (Norwegia), Klaipeda Music Spring (Litwa), Festiwalu Užutrakio Vakarai w Trokach (Litwa), Festiwalu Pieśń znad Solcy w Solecznikach (Litwa), Festiwalu „Muzyka w Pałacu Balińskich w Jaszunach” (Litwa), Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Kantata” w Giżycku, Festiwalu „Warszawskie Spotkania Muzyczne”, Festiwalu Moniuszkowskim Podlasia oraz Festiwalu Operetkowo-Operowym na Mazowszu. Występowali również w ramach  I Warszawskiego Turnieju Tenorów (Sala Kongresowa), VI Międzynarodowego Konkursu Duetów Fortepianowych w Białymstoku, koncertów czwartkowych w Filharmonii Narodowej, koncertów w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego i w legendarnym Studiu Koncertowym S1 Polskiego Radia w Warszawie oraz Koncertów Królewskich w Wilanowie. W 2009 roku FKWL odbyła tournée koncertowe po Francji, w 2012 po Norwegii, a w 2019 po Litwie i Białorusi.

 

Łomżyńscy Filharmonicy mają w swoim dorobku szesnaście płyt, z których jedna otrzymała nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego FRYDERYK 2019, siedem otrzymało nominacje do nagrody FRYDERYK oraz trzy – do International Classical Music Awards. Nagrali także płytę DVD Vistula Landscapes.

 

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży jest organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki „Sacrum et Musica”, którego pierwsza edycja odbyła się w 2005 roku a także cyklu koncertów „Muzyczne wieczory u Lutosławskich”.

 

Dyrektor Braga Philharmonic Orchestra; Braga Youth wind Orchestra i Braga Chamber Orchestra (Portugalia). W swojej karierze muzycznej koncertował w: Portugalii, Hiszpanii, Francji, Belgii, Szwajcarii, Niemczech, Luksemburgu, Holandii, Kanadzie, USA, Portoryko, Wenezueli, Brazylii i na Kubie.

Studia muzyczne rozpoczął w wieku siedmiu lat. Ukończył kurs muzyczny w Konserwatorium Muzycznym Calouste Gulbenkian w Bradze (Klarnet i Traverse Flet). Ukończył Advanced Conducting Course w Europejskiej Akademii Dyrygenckiej oraz studiował Klasyczną Dyrygenturę Orkiestrową w Lizbonie pod kierunkiem francuskiego dyrygenta Jean-Sébastiena Béreau.

Dyrygował wieloma orkiestrami, zespołami dętymi i innymi grupami w Portugalii i za granicą, jest często zapraszany m.in. do projektów międzynarodowych, jury konkursów, kursów mistrzowskich. Biegle posługuje się językiem portugalskim, hiszpańskim, angielskim i francuskim.

W grudniu 2019/styczniu 2020 odbył tournée po Chinach, aby poprowadzić siedem koncertów noworocznych w różnych miastach – „Koncert noworoczny – „Strauss & Friends”. W 2020 roku znalazł się w finale Światowego Konkursu Muzycznego w Wiedniu (Austria) w kategorii dyrygentura orkiestrowa. Również w 2020 roku został zaproszony i zasiadał w jury konkursu „International Orchestra Auditions Awards” (Włochy), a także rozpoczął współpracę z Uniwersytetem Muzycznym Samnium jako dyrygent gościnny. W tym samym roku (2020) został zaproszony do objęcia funkcji Honorowego Dyrygenta Koreańskiej Orkiestry (K-Classics) integrującej grupę 16. dyrygentów wybranych do tej Orkiestry na całym świecie. W 2021 został zaproszony do udziału w Towarzystwie Muzycznym im. Giuseppe Verdiego (Meksyk), jako międzynarodowy gościnny dyrygent. W sierpniu 2021 dyrygował Orkiestrą Alto Minho w Viana do Castelo (Portugalia). W listopadzie 2021 był na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Katalonii w Barcelonie (Hiszpania) dyrygując „Iberian Philharmonia Orchestra” będąc jedynym portugalskim dyrygentem zaproszonym na festiwal.

W 2022 roku, oprócz wszystkich koncertów z Braga Philharmonic Orchestra (Portugalia), dyrygował Orkiestrą „Sinfonietta de Ponta Delgada” (Azory – Portugalia), Orkiestrą „Italian Opera Florence” Opera Florence Opera (Włochy), Orkiestrą Malaga Camerata (Hiszpania), Państwową Orkiestrą Symfoniczną Puebla (Meksyk) oraz Orkiestrą Kameralną im. W. Lutosławskiego (Polska).

W przyszłym roku ma koncerty na Kubie, Meksyku, Włoszech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Polsce i Bułgarii oraz oczekuje na zaproszenia z otwarcia granic w Chinach i Korei Południowej.

Jest także nauczycielem gry na flecie poprzecznym. Od stycznia 2022 jest artystą międzynarodowej agencji CMajor Management UK (Wielka Brytania).

Soliści:

Absolwent mistrzowskiej klasy skrzypiec prof. Edwarda Zienkowskiego na Uniwersytecie Muzyki i Sztuki w Wiedniu (dyplom magisterski z wyróżnieniem 2014) oraz elitarnych solistycznych studiów specjalistycznych prowadzonych przez Hochschule der Kunste w Bernie w klasie mistrzowskiej prof. Moniki Urbaniak-Lisik (dyplom z wyróżnieniem 2018).

Swoje umiejętności doskonalił u słynnych pedagogów i wirtuozów m.in. Wolfganga Marschnera, Mariny Jashvili, Konstantego Andrzeja Kulki, Benjamina Schmida, Rainera Kuchla, Elisabeth Kropfitsch, Josefa Hella czy Alban Berg Quartet.             

Ukończył studia uzupełniające na Uniwersytecie Muzyki im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Konstantego Andrzeja Kulki oraz prof. Romana Lasockiego w zakresie muzyki polskiej wraz ze studium pedagogicznym.

Akademicką działalność pedagogiczną prowadzi od 2016 roku jako asystent klasy skrzypiec prof. Moniki Urbaniak-Lisik w Hochschule der Kunste w Bernie. Równocześnie związany z Uniwersytetem Muzyki i Sztuki w Wiedniu, gdzie prowadzi od 2016 roku orkiestrę kameralną Webern Kammerphilharmonie. Od 2021 roku jest doktorantem Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Wykładowca kursów muzycznych m.in.: w Nowym Sączu, Katowicach, Krynicy, Wiedniu, Wrocławiu, Lidzbarku Warmińskim.

Laureat czołowych nagród wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów solistycznych oraz muzyki kameralnej m.in.: IV Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Rzymie (I nagroda oraz nagroda specjalna), XXXXIV Międzynarodowego Konkursu im. Prof. Dichlera w Wiedniu (I nagroda), Międzynarodowego Konkursu Muzycznego Grand Prize Virtuoso w Wiedniu (II nagroda), II Międzynarodowego Konkursu Rising Stars w Berlinie (III nagroda oraz debiut w Filharmonii Berlińskiej), XV Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Osace /Japonia/ (Finalista), Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Antona Rubinsteina w Duesseldorfie (Finalista), XXX Ogólnopolskiego Konkursu Bachowskiego w Zielonej Górze (II nagroda), III Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. G.Ph. Telemanna w Poznaniu (IV nagroda) oraz III Ogólnopolskiego Konkursu Interpretacji Muzycznej im. Prof. I.Dubiskiej w Łodzi (Finalista).

Koncertował w najbardziej renomowanych salach koncertowych Europy m.in.: Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu, Konzerthaus i Filharmonia w Berlinie, Tonhalle-Maag w Zurichu, Konzerthaus w Bernie, Tivoli w Kopenhadze, Mariinsky w St. Petersburgu, wielka sala Filharmonii Narodowej w Budapeszcie, Gilde w Rydze czy sala Nospru w Katowicach. Brał udział w wielu prestiżowych festiwalach muzycznych m.in.: Murten Classics (CH), Donaueschingen Musik Tage (DE), EU European Opera Sound (IT), Glagolica (SLO), Kärntner Sommer (AT), Usedomer Musikfestival (DE), Goslar-Harz Musikfestival (DE), Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Gaming-Kartouse (AT), Euro Arts (DE), Yehudi Menuhin Forum (CH/DE/PL), Kvarner (CRO), Boulez Integrale (AT), Muzyka w starym Krakowie (PL).

Współpracował z dyrygentami i kompozytorami takimi jak m.in.: Jerzy Kosek, Massimiliano Caldi, Kristian Järvi, Michael Rot, Czesław Grabowski, Mischa Santora, Jan Miłosz Zarzycki, Andres Estrada-Orozco, Kaspar Zehnder, HK Gruber, Claudio Cohen, Zoltan Kocsis, Neeme Järvi, Alexej Askhenazy , Dieter Schnebel, Helmut Lachenmann, Ricardo Muti, Pierre Boulez.

Nagrody i Stypendia: Uniwersytetu Muzyki i Sztuki w Wiedniu, Fundacji Prof. Bartkowiaka w Lugano (CH), Fundacji Rity Zimmermann w Lozannie, Fundacji Hirschmanna przy Uniwersytecie Genewskim, „Złota Sowa Polonii” w kategorii Muzyka (Wiedeń), Stypendium MKiDN „Młoda Polska”.

Prowadzi jako koncertmistrz orkiestry kameralne „Camerata Polonia” (AT) oraz Orkiestrę Kameralną im. W. Lutosławskiego (PL). Założyciel oraz lider zespołu kameralnego Sinfonietta Viennoise w Wiedniu. Gra na instrumencie Charles JB Collin-Mezin z 1932 roku.

Urodził się w Jassach w Rumunii, w rodzinie z wieloletnią tradycją muzyczną. Już jako sześciolatek pobierał lekcje gry na skrzypcach, aby w wieku lat czternastu rozpocząć grę na altówce. Jednym z pierwszych i najbardziej wymagających nauczycieli Adriana był jego ojciec Constantin Stanciu.

 

Absolwent Uniwersytetu Muzycznego „George Enescu” w Jassach i Uniwersytetu Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu. Już podczas studiów, które ukończył z wyróżnieniami oraz specjalnymi nagrodami za wybitne osiągnięcia, doceniono jego talent muzyczny przyznając mu liczne, międzynarodowe stypendia artystyczne m.in. Stypendium Yehudi Menuhin (2011), ECMA (2012) czy NASOM – The New Austrian Sound of Music (2015).

 

Zdobywca wielu nagród jako solista oraz altowiolista kwartetu smyczkowego. Do najważniejszych należą: I nagroda w Międzynarodowym Konkursie „George Georgescu” w Tulczy (Rumunia) w 2003 roku oraz w 2004 roku, II nagroda w Międzynarodowym Konkursie „Mozart” w Kluż-Napoka (Rumunia, 2006), III nagroda w konkursie „Ch. Hennen“ w Heerlen (Holandia, 2009),  Nagroda Albana Berga, Nagroda Kreneka oraz Nagroda Artis w konkursie „ISA-Wettbewerb” w Reichenau (Austria, 2011), Grand Prix Festiwalu „Aix-en-Provence“ (Francja, 2012), I nagroda w Konkursie „Windisch“ (2014) w Wiedniu, II nagroda i Nagroda Publiczności „Peter Druce” oraz Nagroda „Musica Viva Australia” w Międzynarodowym Konkursie „Melbourne International Chamber Music Competition” (2015), nagroda specjalna “Jeunesses Musicales Special Prize” w światowej sławy Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (2016). W roku 2022 Adrian we współpracy z Trio Lontano był nominowany do International Classical Music Awards (ICMA) – jednej z najbardziej prestiżowych nagród w świecie muzyki klasycznej, w kategorii Muzyka Kameralna.


Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów mistrzowskich pod czujnym okiem znakomitych profesorów i pedagogów muzycznych m.in. u Johannesa Meissela (Artis-Quartet), Günter Pichlera, Hatto Beyerle i Gerharda Schulza (Alban Berg Quartett), Dana Prelipceana (Voces Quartett), Ivriego Gitlisa, Andrása Kellera (Keller Quartett), Hariolfa Schlichtiga (Cherubini Quartett) i Miguela da Silvy (Quatuor Ysaÿe).

 

Adrian Stanciu współpracuje z wieloma znakomitymi dyrygentami i zespołami, jako solista oraz muzyk orkiestrowy. Występował w największych salach koncertowych Europy, Ameryki Południowej i Australii, m.in. Wigmore Hall w Londynie, Beethoven Haus w Bonn, Grand Théâtre de Bordeaux, Ateneum Rumuńskim w Bukareszcie, Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu, Melbourne Recital Centre. Jego dotychczasowy dorobek artystyczny wieńczą liczne nagrania dla radia i telewizji oraz nagrania płytowe.

Konferansjerzy:

Anna Popek i Piotr Jegliński