16 września 2022 r. – godz. 12:00
Pieśni i Arie operowe oraz polonezy – koncert poranny z prelekcją
Miejsce: Nowa Miodowa – Sala Koncertowa Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie
Program:
Pieśni, arie operowe i miniatury instrumentalne W. A. Mozarta, L. van Beethovena, J. Haydna oraz K. Kurpińskiego
Wykonawcy:
Yuliya Levyuk – sopran (Ukraina)
Nazarii Kachala – tenor (Ukraina)
Marianna Humetska – fortepian (Ukraina)
Mateusz Kasprzak–Łabudziński – skrzypce
Prelegent:
Mateusz Goc
Wykonawcy:
Urodzona w Ukrainie. Naukę śpiewu w klasie prof. Bogdana Bazylykuta rozpoczęła w 2006 roku oraz fortepianu w klasie prof. Natalii Yuziuk we Lwowie.
W 2011 roku ukończyła Lwowski Narodowy Uniwersytet imienia Iwana Franki, gdzie uczyła się gry na fortepianie i wokalistyce. Uzyskała tytuł magistra sztuk pięknych, wykładowca fortepianu. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem. Ukończyła w 2021 roku również studia magisterskie na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie na wokalno-aktorskim wydziale w klasie śpiewu solowego prof. Olgi Popowicz. Swoje umiejętności doskonaliła na licznych kursach, lekcjach i warsztatach muzycznych w Ukrainie, Polsce, Austrii prowadzonych przez takich wybitnych artystów jak Olga Pasiecznik, Claudia Visca,Eva Blahova, Mariusz Kwiecień.
Działalność artystyczna obejmuje w znacznym stopniu muzykę operową, oratoryjną oraz kameralną. Występuję od 2016 roku z koncertami w Salonie Chopina oraz w Nowym Świecie Muzyki. Jako sopran zaśpiewała w oratorium “Stabat Mater” G.B.Pergolesi dyrygent Olena Yeremova na scenie “Domu Naukowców” w 2017. Sopran oratorium “Stabat Mater” G.B.Pergolesi kościół Bogurodzicy Maryi Warszawa 2017.
Od roku 2019 bierze udział w projekcie Otwarta Rampa w teatrze Rampa w Warszawie. Zagrała jako aktorka w musicalu “Marzenia mam” autorstwa Marii Marcinkiewicz-Górnej w reż. Anny Sandowicz oraz w spektaklu muzycznym pt. „Ja, Warszawa” który jest realizowany przez Teatr Rampa pod kierownictwem Joanny Górniak.
W 2020 brała udział w XI Warszawskim Festiwalu Chopinowskim “Koncerty Urodzinowe”; W 2022 śpiewa w koncertach organizowanych przez Towarzystwo im. Fryderyka Chopina i Polską Akademię Nauk 2022; Koncerty muzyki klasycznej w ramach projektu “Musicians on the Move” Austriackie Forum Kultury w Warszawie 2022; Jako sopranistka uczestniczyła w koncertach festiwalu VI Sopockie Wieczory Organowe 2022.
Absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu solowego prof. dr hab. Adama Zdunikowskiego (dyplom z wyróżnieniem, 2020). Ukończył również studia na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (filia w Białymstoku, 2018). Swoje umiejętności wokalne doskonalił ponadto w Akademii Muzycznej im. M. Łysenki we Lwowie (Ukraina) w klasie śpiewu solowego prof. W. Dudara. Wielokrotnie uczestniczył w seminariach oraz mistrzowskich kursach wokalnych, współpracując m.in. z Olgą Pasiecznik, Stefanem Piatnyczko, Andreasem Sommerfeldem i Jarosławem Kaliskim.
Laureat nagród i wyróżnień na konkursach o zasięgu krajowym
i międzynarodowym, m.in.: Krajowy Konkurs Wokalny im. I. Malaniuk
w Iwano-Frankiwśku (Ukraina, 2013), Międzynarodowy Konkurs Wokalny „XXI Century Art” w Kijowie (2014) – I nagroda, XIV Ogólnopolski Konkurs Moniuszkowski „Aria i pieśń wieczorna” w Białymstoku (2017) – wyróżnienie, II Ogólnopolski Konkurs im. B. Paprockiego w Bydgoszczy (2021) – II nagroda.
Obecnie pracuje, jako solista Opery Nova w Bydgoszczy. Prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju oraz poza jego granicami, wykonując repertuar operowy, operetkowy, oratoryjno-kantatowy i pieśniarski. Występował mi. in. w Filharmonii Narodowej, Filharmonii Pomorskiej, Filharmonii Bałtyckiej oraz Filharmonii Podlaskiej. W sezonie artystycznym 2018/2019 zadebiutował na deskach Opery Nova w Bydgoszczy, wcielając się w postać Rajcy I w operze komicznej Awantura w Recco, czyli drzewko wolności Macieja Maleckiego. W sezonie artystycznym 2019/2020 kreował rolę Yamadoriego w operze Madame Butterfly Giacomo Pucciniego oraz partię Stefana w Strasznym Dworze Stanisława Moniuszki. Współpracował z takimi dyrygentami jak: Piotr Wajrak, Maciej Figas, Marcin Nałęcz-Niesioowłski, Dawid Rntz.
Lwowianka, pianistka, laureatka wielu międzynarodowych konkursów i odznaczeń, aktywnie zaangażowana w promowanie polskiej kultury i muzyki na świecie. Na koncie artystki projekty realizowane m.in. w wielu państwach Europy, Japonii, Kanadzie i USA. Pasjonatka twórczości I. J. Paderewskiego, od 2012 współzałożycielka i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu „Odkrywamy Paderewskiego”. W roku 2019 jako dyrektor artystyczny i pianistka realizowała projekt Polsko-Ukraińskiej Fundacji im. I. J. Paderewskiego „Powrót Manru” w USA. Solistka Filharmonii Lwowskiej oraz wykładowca katedry fortepianu przy Lwowskiej Akademii Muzycznej. W 2014 roku, Marianna Humetska została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.
Pianistka jest laureatką licznych nagród, m. in. “Galaxie Rising Stars” i tytułu “Najlepszego Młodego Muzyka Roku” w dziedzinie muzyki klasycznej przyznawanej przez Canadian Broadcasting Corporation (Kanada, 2004), Nagrody im. Marusi Jaworskiej przyznawanej przez Uniwersytet Ottawski (2002), Grand Prix oraz Nagrody Specjalnej na Międzynarodowym Festiwalu “Wirtuozi 2000 roku” w Petersburgu (1993), Nagrody na Międzynarodowych Konkursach dla Młodych Muzyków im. P. Czajkowskiego (1992), S. Diagilewa w Moskwie (1991) oraz B. Dvarionasa w Wilnie (1989). Jest także laureatką konkursów pianistycznych, m. in. The Honens International Piano Competition (Calgary, 2003) oraz stypendiów – Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP “Gaude Polonia” (2013) oraz imiennego stypendium Prezydenta Ukrainy (1988).
Na szczególną uwagę zasługują polsko-ukraińskie projekty artystki: solowe występy w ramach koncertu ”Lwów dla Polonii i Polaków” w Pałacu Prezydenckim w Warszawie, a także w ramach Koncertu Dziękczynnego Polonii Świata zorganizowanego z okazji kanonizacji Ojca Świętego Jana Pawła II (Rzym, 2014). W ramach projektów związanych z postacią I. J. Paderewskiego, Marianna Humetska wykonała “Fantazję Polską” we Lwowie, Toronto, Kijowie, Warszawie, Rzeszowie, Żytomierzu, Chmielnickim. Występowała także w ramach cyklu koncertów zorganizowanego z okazji Dnia Europy na Ukrainie, a także podczas koncertu “Muzyka K. Szymanowskiego” i Dni Lwowa w Krakowie.
Absolwent mistrzowskiej klasy skrzypiec prof. Edwarda Zienkowskiego na Uniwersytecie Muzyki i Sztuki w Wiedniu (dyplom magisterski z wyróżnieniem 2014) oraz absolwent elitarnych solistycznych studiów specjalistycznych prowadzonych przez Hochschule der Kunste w Bernie w klasie mistrzowskiej prof. Moniki Urbaniak-Lisik (dyplom z wyróżnieniem 2018).
Swoje umiejętności doskonalił u słynnych pedagogów i wirtuozów m.in. Wolfganga Marschnera, Mariny Jashvili, Konstantego Andrzeja Kulki, Benjamina Schmida, Rainera Kuchla, Elisabeth Kropfitsch, Josefa Hella czy Alban Berg Quartet.
Ukończył studia uzupełniające na Uniwersytecie Muzyki im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Prof. Konstantego Andrzeja Kulki oraz Prof. Romana Lasockiego w zakresie muzyki polskiej wraz ze studium pedagogicznym.
Akademicką działalność pedagogiczną prowadzi od 2016 roku jako asystent klasy skrzypiec Prof. Moniki Urbaniak-Lisik w Hochschule der Kunste w Bernie. Równocześnie związany z Uniwersytetem Muzyki i Sztuki w Wiedniu, gdzie prowadzi od 2016 roku orkiestrę kameralną Webern Kammerphilharmonie. Od 2021 roku jest doktorantem Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Wykładowca kursów muzycznych m.in.: w Nowym Sączu, Katowicach, Krynicy, Wiedniu, Wrocławiu, Lidzbarku Warmińskim.
Laureat czołowych nagród wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów solistycznych oraz muzyki kameralnej m.in.: IV Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Rzymie (I nagroda oraz nagroda specjalna), XXXXIV Międzynarodowego Konkursu im. Prof. Dichlera w Wiedniu (I nagroda), Międzynarodowego Konkursu Muzycznego Grand Prize Virtuoso w Wiedniu (II nagroda), II Międzynarodowego Konkursu Rising Stars w Berlinie (III nagroda oraz debiut w Filharmonii Berlińskiej), XV Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Osace /Japonia/ (Finalista), Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Antona Rubinsteina w Duesseldorfie (Finalista), XXX Ogólnopolskiego Konkursu Bachowskiego w Zielonej Górze (II nagroda), III Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. G.Ph. Telemanna w Poznaniu (IV nagroda) oraz III Ogólnopolskiego Konkursu Interpretacji Muzycznej im. prof. I. Dubiskiej w Łodzi (Finalista).
Koncertował w najbardziej renomowanych salach koncertowych Europy m.in.: Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu, Konzerthaus i Filharmonia w Berlinie, Tonhalle-Maag w Zurichu, Konzerthaus w Bernie, Tivoli w Kopenhadze, Mariinsky w St. Petersburgu, wielka sala Filharmonii Narodowej w Budapeszcie, Gilde w Rydze czy sala Nospru w Katowicach. Brał udział w wielu prestiżowych festiwalach muzycznych m.in.: Murten Classics (CH), Donaueschingen Musik Tage (DE), EU European Opera Sound (IT), Glagolica (SLO), Kärntner Sommer (AT), Usedomer Musikfestival (DE), Goslar-Harz Musikfestival (DE), Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Gaming-Kartouse (AT), Euro Arts (DE), Yehudi Menuhin Forum (CH/DE/PL), Kvarner (CRO), Boulez Integrale (AT), Muzyka w starym Krakowie (PL). Współpracował z dyrygentami i kompozytorami takimi jak m.in.: Jerzy Kosek, Massimiliano Caldi, Kristian Järvi, Michael Rot, Czesław Grabowski, Mischa Santora, Jan Miłosz Zarzycki, Andres Estrada-Orozco, Kaspar Zehnder, HK Gruber, Claudio Cohen, Zoltan Kocsis, Neeme Järvi, Alexej Askhenazy , Dieter Schnebel, Helmut Lachenmann, Ricardo Muti, Pierre Boulez.
Nagrody i Stypendia: Uniwersytetu Muzyki i Sztuki w Wiedniu, Fundacji Prof. Bartkowiaka w Lugano (CH), Fundacji Rity Zimmermann w Lozannie, Fundacji Hirschmanna przy Uniwersytecie Genewskim, „Złota Sowa Polonii” w kategorii Muzyka (Wiedeń), Stypendium MKiDN „Młoda Polska”.
Prowadzi jako koncertmistrz orkiestry kameralne „Camerata Polonia” (AT) oraz Orkiestrę Kameralną im. W. Lutosławskiego (PL). Założyciel oraz lider zespołu kameralnego Sinfonietta Viennoise w Wiedniu. Gra na instrumencie Charles JB Collin-Mezin z 1932 roku.
Prelegent:
Mateusz Goc