Koncert symfoniczny

30 września 2023 r. g. 19:30 (sobota)

Koncert symfoniczny
Miejsce: Bazylika Świętego Krzyża w Warszawie


Wykonawcy:

Anna Mikołajczyk-Niewiedział – sopran

Tomasz Strahl – wiolonczela

Płocka Orkiestra Symfoniczna

Jan Miłosz Zarzycki – dyrygent


Program:

K. Kurpiński – Uwertura do opery „Ruiny Babilonu”

R. Schumann – Koncert wiolonczelowy a-moll op.129

Nicht zu schnell

Langsam

Sehr lebhaft

K. Kurpiński – „Credo” z Mszy (orkiestracja Jacques-Alphonse De Zeegant)

F. Schubert – V Symfonia B-dur D.485

Allegro

Andante con moto

Menuetto. Allegro molto – Trio

Allegro vivace

Wykonawcy:

Wieloletnia solistka Warszawskiej Opery Kameralnej, Opery Bałtyckiej czy Opery Wrocławskiej, gdzie zaśpiewała wiele pierwszoplanowych ról, między innymi w operach Mozarta, Czajkowskiego, Verdiego czy Strawińskiego.

Prawykonania swoich dzieł powierzają jej często współcześni kompozytorzy, tacy jak Zygmunt Krauze, Paweł Łukaszewski, Elżbieta Sikora. Znaczącym sukcesem była kreacja tytułowej partii w operze Madame Curie Elżbiety Sikory – prapremiera w listopadzie 2011 roku w Paryżu. 


Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej poświęca muzyce oratoryjno – kantatowej i kameralnej. Jest szczególnie ceniona w kręgu muzyki dawnej, z którą związany jest debiut artystyczny śpiewaczki. 


W 2001 otrzymała nagrodę im. Zofii Rayzacherowej Dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej na XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie.


W dorobku artystki znajdują się występy na deskach światowych scen, w towarzystwie wybitnych muzyków i dyrygentów. Z dumą propaguje dorobek polskich kompozytorów wszystkich epok.


Dokonała nagrań ponad 50 albumów płytowych, a wśród nich jest 12, które otrzymały nagrodę Akademii Fonograficznej FRYDERYK, między nimi solowa płyta na której śpiewaczka prezentuje pieśni Karola Szymanowskiego została wyróżniona dwiema nagrodami FRYDERYK 2008 w kategoriach: Album Roku Recital Wokalny, Opera, Operetka, Balet, oraz Fonograficzny Debiut Roku. Nagrodą FRYDERYK 2019 w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna doceniona została płyta wydana przez Chopin University Press: Stabat Mater – Giovanni Battista Pergolesi, Luctus Mariae – Paweł Łukaszewski. Wraz z Marcinem Tadeuszem Łukaszewskim nagrała wszystkie pieśni Ignacego Jana Paderewskiego, płyta jest laureatem Fryderyka 2022 w kategorii: Muzyka Kameralna – Duety.


W 2023 roku uzyskała tytuł profesora sztuki. Prowadzi klasę śpiewu solowego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Jeden z najwybitniejszych polskich wiolonczelistów. Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie ukończył w roku 1989 w klasie prof. Kazimierza Michalika. Jako stypendysta Rządu Austriackiego odbył roczne studium podyplomowe w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu u Tobiasa Kühne.

Laureat konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. I nagrody na V Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Nicanora Zabalety w San Sebastian w Hiszpanii (1991). Otrzymał również nagrodę-stypendium Polsko-Japońskiej Fundacji JESC w roku 1994.


Wśród mistrzów batuty, z którymi artysta miał okazję współpracować, znajdują się m.in.: Andrzej Boreyko, Jan Krenz, Henryk Czyż, Philippe Entremont, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Tomasz Bugaj, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Krzysztof Penderecki, Jerzy Salwarowski.


Od wielu lat prowadzi ożywioną działalność koncertową występując z takimi orkiestrami, jak: Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Filharmonia Sofijska, Orquestra Sinfônica Municipal São Paulo (Brazylia) i in.


Tomasz Strahl występował m.in. w Schauspielhaus (Berlin), Brucknersaal (Linz), St. John’s Smith Square (Londyn), Art Center (Tel Awiw), Toppan Hall (Tokio), Auditori (Barcelona), Sali im. Glinki w Sankt Peterburgu, w Teatrze Wielkim w Warszawie oraz w Filharmonii Narodowej. Odbył liczne tournée po Japonii, Kanadzie, Hiszpanii. Ważnym wydarzeniem dla artysty było wykonanie Koncertu wiolonczelowego Witolda Lutosławskiego, w obecności kompozytora, pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka (1993). W 2005 roku Tomasz Strahl zaprezentował polskie prawykonanie II Koncertu wiolonczelowego Piotra Mossa na festiwalu Prawykonania (2005) z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, z którą w 2006 roku zarejestrował odnaleziony Koncert Zygmunta Stojowskiego.


Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, a także dla CBC Radio w Kanadzie. Dyskografia artysty obejmuje nagrania dla Pony Canyon, CD Accord, Pavane Records, Gema Stereo, Polmusic, Acte Préalable oraz Sony Classics. Był trzykrotnie nominowany do nagrody „Fryderyk”, a w 2003 roku został jej laureatem.


Jest Profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadzi także kursy mistrzowskie w Polsce, Holandii, Finlandii, Niemczech, Japonii i Ameryce Południowej. Zasiada w jury wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wiolonczelowych.


Od roku 2012 bierze udział w promocji Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina pod redakcją prof. Jana Ekiera, koncertując z utworami na fortepian i wiolonczelę w największych ośrodkach europejskich. Efektem współpracy artysty z Wydaniem Narodowym jest również nagranie płyty z utworami kameralnymi Fryderyka Chopina (DUX), która otrzymała nagrody fonograficzne takich czasopism muzycznych jak „Scherzo” i „Pizzicato” oraz nominację do nagrody „Fryderyk”.


Artysta gra na instrumencie Leopold Widhalm, Norymberga 1778.


W 2019 r. otrzymał nagrodę „Fryderyk” w kategorii Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca, a w 2020 r. za Album Roku Muzyka Kameralna.


W 2020 r. wystąpił w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku pod batutą Maestro Antoniego Wita.

Orkiestra powstała, dzięki staraniom melomanów skupionych wokół Płockiego Towarzystwa Muzycznego, którzy jako pierwsi dostrzegli potrzebę jej powołania. Miała ona zaspokoić oczekiwania płockiej inteligencji, ale przede wszystkim edukować mieszkańców Płocka, który w tym czasie przeżywał dynamiczny rozkwit ekonomiczny i gospodarczy.


Od 1975 r. orkiestra występowała pod nazwą Orkiestra Kameralna Płockiego Towarzystwa Muzycznego, w styczniu 1977 r. w wyniku przejścia pod mecenat państwa rozpoczęła działalność samodzielną jako Płocka Orkiestra Kameralna, by w roku 1998 zostać przemianowaną na Płocką Orkiestrę Symfoniczną, której patronem został Witold Lutosławski.

Obecnie orkiestra bierze aktywny udział w życiu miasta i regionu, prowadząc cykl stałych koncertów symfonicznych oraz różnorodną działalność kameralną i edukacyjną. Od ponad 20 lat jest organizatorem Letniego Festiwalu Muzycznego w Płocku, uczestniczy gościnnie w festiwalach w kraju i za granicą, koncerty odbywają się w sali koncertowej szkoły muzycznej dla blisko 500 słuchaczy.


Współpracuje z najwybitniejszymi wykonawcami polskimi i zagranicznymi. Charles Richard Hamelin, Dmitry Shishkin, Kevin Kenner, Yulianna Avdeeva, Piotr Paleczny, Konstanty Andrzej Kulka, Krzysztof Jakowicz, Agata Szymczewska, Leszek Możdżer, Waldemar Malicki, Adam Makowicz, Włodzimierz Pawlik, Olga Pasiecznik, Grażyna Brodzińska, Małgorzata Walewska, Anna Maria Jopek, to artyści, którzy z powodzeniem występowali z płockimi muzykami. Orkiestrą w ostatnim czasie dyrygowali m.in. Jerzy Maksymiuk, Tadeusz Strugała, José Maria Florêncio, Eivind Gullberg Jensen, Vladimir Kiradjiev, Paweł Przytocki, Janusz Przybylski, Mirosław Jacek Błaszczyk i Andrzej Kosendiak.


W dorobku orkiestry znajduje się szereg światowych prawykonań oraz 2 płyty CD:

– Najpiękniejsze Polskie Kolędy nagrane wspólnie z Poznańskimi Słowikami Stefana Stuligrosza

– Wielka Koncertowa Msza Papieska Beati Mundo Corde, skomponowana przez Wojciecha Mrozka.


Orkiestra była wielokrotnie nominowana do wielu plebiscytów i nagród w tym dwukrotnie, głosami czytelników Tygodnika Płockiego zwyciężyła w prestiżowym plebiscycie Z Tumskiego Wzgórza na najważniejsze wydarzenie kulturalne roku.

Dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, finalista i laureat międzynarodowych konkursów muzycznych we Włoszech, w Hiszpanii i na Węgrzech.

W roku 1994 uzyskał dyplom z wyróżnieniem w klasie dyrygentury Marka Pijarowskiego we Wrocławiu. Swoje studia dyrygenckie uzupełniał w Wiedniu i w Berlinie, gdzie miał okazję poznać sztukę dyrygencką takich mistrzów batuty, jak: Seiji Ozawa, Kurt Masur, Claudio Abbado. Jest również absolwentem wydziału instrumentalnego Akademii Muzycznej w Katowicach (1990 r.), jako skrzypek został laureatem licznych konkursów muzycznych. Ukończył też Podyplomowe Studia Menedżerskie dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.


W roku 1988 objął kierownictwo Studenckiej Orkiestry Kameralnej Jeunesses Musicales przy Akademii Muzycznej w Katowicach, w latach 1992-1993 współpracował z Państwową Operą we Wrocławiu. W kwietniu 1994 r. wziął udział w I Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku, gdzie zajął ex aequo I miejsce, a także otrzymał trzy nagrody pozaregulaminowe, m.in. nagrodę orkiestry. W roku 1997 otrzymał III nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. A. Toscaniniego w Parmie, następnie odbył tournée koncertowe po Włoszech z Orkiestrą Symfoniczną Emilii Romanii im. A. Toscaniniego.


Współpracował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, z orkiestrą Sinfonia Varsovia oraz z Warszawską Operą Kameralną. W 1999 roku został adiunktem i członkiem Katedry Dyrygentury Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, od tego czasu prowadzi też Międzynarodowe Młodzieżowe Warsztaty Muzyczne w Szczecinie. W 2004 roku wygrał konkurs na stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Łomżyńskiej Orkiestry Kameralnej.

Dyrygował wszystkimi polskimi orkiestrami filharmonicznymi. Koncertował w Niemczech, Francji, Austrii, Holandii, Czechach, Rosji, Włoszech, Ukrainie, Macedonii, USA, Portugalii, Meksyku, Libanie, Hiszpanii, Norwegii, Belgii, Litwie i Białorusi. Ma w swoim dorobku osiemnaście nagranych płyt, z których jedna otrzymała nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego FRYDERYK 2019, pięć zostało nominowanych do nagrody FRYDERYK, a dwie do International Classical Music Awards. Zasiadał w jury międzynarodowych konkursów muzycznych we Włoszech i w Bułgarii. W 2008 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego uhonorował go Nagrodą Specjalną w uznaniu nieocenionych zasług dla polskiej kultury muzycznej, w roku 2011 – dyplomem za wybitne dokonania na rzecz dziedzictwa Fryderyka Chopina, a w roku 2013 – Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Otrzymał też Nagrodę Marszałka Województwa Podlaskiego za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury oraz Nagrodę Prezydenta Łomży za szczególne dokonania w dziedzinie kultury (2016). W 2014 r. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej nadał mu tytuł profesora sztuk muzycznych.