Ars Cameralis

17 września 2021 r., godz. 19:00
Sala Odczytowa, Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi

Program:
Fryderyk Chopin – 3 mazurki (a-moll, F-dur, a-moll) 
Karol Kurpiński – Mazur D-dur, Polonez f-moll  
Karol Kurpiński – “Dumanie nad mogiłą Wandy”
Fryderyk Chopin – Introdukcja i Polonez C-dur op. 3
Fryderyk Chopin – Sonata g-moll op. 65 na fortepian i wiolonczelę (I Allegro moderato, II Scherzo. Allegro con brio, III Largo, IV Finale. Allegro)

Wykonawcy:

Doktor habilitowany sztuki muzycznej, profesor nadzwyczajny w Katedrze Fortepianu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, który ukończyła z wyróżnieniem w 2004 roku w klasie fortepianu prof. Alicji Palety-Bugaj i w klasie kameralistyki prof. Krystyny Borucińskiej. Od 2020 roku prodziekan Wydziału Instrumentalnego UMFC.

Artystka jest laureatką ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie, organizowanym przez Towarzystwo im. Fryderyka Chopina (2000), laureatką Estrady Młodych XXXV Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (2001), finalistką Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Siergieja Rachmaninowa w Morcone (Włochy, 2003), laureatką II nagrody na III Concorso Pianistico Internazionale Andrea Baldi w Bolonii (Włochy, 2013).

Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także zdobywczyni innych prestiżowych stypendiów. Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych przez profesorów krajowych i zagranicznych, takich jak Andrzej Jasiński, Marek Mizera, Jerzy Godziszewski, Oxana Yablonskaya, Jacques Rouvier, Sergio Perticaroli, Hiroko Nakamura, Karl-Heinz Kaemmerling, Arie Vardi, Dominique Merlet, Alexei Nasiedkin, Evgeni Moguilevsky, Vera Gornostajewa, Lee Kum-Sing, Nikolai Demidenko.

Artystka występowała w wielu miastach Polski (m.in. w salach siedmiu filharmonii), a także w renomowanych salach koncertowych w Austrii, Azerbejdżanie, Chinach, Czechach, Finlandii, Japonii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Szwajcarii, Szwecji i we Włoszech. Prowadziła kursy mistrzowskie dla pianistów w Polsce, Azerbejdżanie, Chinach, Stanach Zjednoczonych, Tunezji i we Włoszech.

W 2014 roku wraz z Konstantym Andrzejem Kulką i Tomaszem Strahlem pianistka nagrała komplet dzieł kameralnych Fryderyka Chopina dla wytwórni DUX. Płyta zdobyła nagrodę „disc excepcional” hiszpańskiego magazynu Scherzo, otrzymała również nominację do nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk”. W swoim dorobku fonograficznym artystka ma ponadto udział w nagraniu dwóch płyt „Saxophone varie” (vol. II i nominowany do „Fryderyka” vol. III) wraz z Pawłem Gusnarem, a w 2018 roku, z okazji 100-lecia Niepodległości Polski zarejestrowała dla Chopin University Press sonaty wiolonczelowe Zygmunta Stojowskiego i Ludomira Różyckiego, wraz z Tomaszem Strahlem. Płyta została nagrodzona „Fryderykiem” w kategorii Album Roku 2019 – Muzyka Kameralna.

Agnieszka Przemyk-Bryła jest także autorką książki pt. Sonata w twórczości Siergieja Rachmaninowa wydanej wraz z dwiema płytami audio przez wydawnictwo naukowe GRADO z Torunia (2014). Ponadto jest laureatką II nagrody Olimpiady Języka Polskiego oraz finalistką Ogólnopolskiej Olimpiady Języka Łacińskiego.

Jeden z najwybitniejszych polskich wiolonczelistów. Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie ukończył w roku 1989 w klasie prof. Kazimierza Michalika. Jako stypendysta Rządu Austriackiego odbył roczne studium podyplomowe w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu u Tobiasa Kühne.

Laureat konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. I nagrody na V Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Nicanora Zabalety w San Sebastian w Hiszpanii (1991). Otrzymał również nagrodę-stypendium Polsko-Japońskiej Fundacji JESC w roku 1994.

Wśród mistrzów batuty, z którymi artysta miał okazję współpracować, znajdują się m.in.: Andrzej Boreyko, Jan Krenz, Henryk Czyż, Philippe Entremont, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Tomasz Bugaj, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Krzysztof Penderecki, Jerzy Salwarowski.

Od wielu lat prowadzi ożywioną działalność koncertową występując z takimi orkiestrami, jak: Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Filharmonia Sofijska, Orquestra Sinfônica Municipal São Paulo (Brazylia) i in.

Tomasz Strahl występował m.in. w Schauspielhaus (Berlin), Brucknersaal (Linz), St. John’s Smith Square (Londyn), Art Center (Tel Awiw), Toppan Hall (Tokio), Auditori (Barcelona), Sali im. Glinki w Sankt Peterburgu, w Teatrze Wielkim w Warszawie oraz w Filharmonii Narodowej. Odbył liczne tournée po Japonii, Kanadzie, Hiszpanii. Ważnym wydarzeniem dla artysty było wykonanie Koncertu wiolonczelowego Witolda Lutosławskiego, w obecności kompozytora, pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka (1993). W 2005 roku Tomasz Strahl zaprezentował polskie prawykonanie II Koncertu wiolonczelowego Piotra Mossa na festiwalu Prawykonania (2005) z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, z którą w 2006 roku zarejestrował odnaleziony Koncert Zygmunta Stojowskiego.

Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, a także dla CBC Radio w Kanadzie. Dyskografia artysty obejmuje nagrania dla Pony Canyon, CD Accord, Pavane Records, Gema Stereo, Polmusic, Acte Préalable oraz Sony Classics. Był trzykrotnie nominowany do nagrody „Fryderyk”, a w 2003 roku został jej laureatem.
Jest Profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadzi także kursy mistrzowskie w Polsce, Holandii, Finlandii, Niemczech, Japonii i Ameryce Południowej. Zasiada w jury wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wiolonczelowych.

Od roku 2012 bierze udział w promocji Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina pod redakcją prof. Jana Ekiera, koncertując z utworami na fortepian i wiolonczelę w największych ośrodkach europejskich. Efektem współpracy artysty z Wydaniem Narodowym jest również nagranie płyty z utworami kameralnymi Fryderyka Chopina (DUX), która otrzymała nagrody fonograficzne takich czasopism muzycznych jak „Scherzo” i „Pizzicato” oraz nominację do nagrody „Fryderyk”.

Artysta gra na instrumencie Leopold Widhalm, Norymberga 1778.

W 2019 r. otrzymał nagrodę „Fryderyk” w kategorii Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca, a w 2020 r. za Album Roku Muzyka Kameralna.

W 2020 r. wystąpił w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku pod batutą Maestro Antoniego Wita.